Startsidan Kontakt

Superhuman

Jag tänkte börja prata om STRETCHNING.

Det finns i stora drag två olika stretchingformer: en uppmjukande form är den rörliga stretchingen som också kallas tänjningsrörelse. Den andra formen är statisk stretching. För många som värmer upp är den rörliga stretchingen en del av schemat. Tänjningarna har mycket lite med det vi menar med stretching att göra och har mer en uppmjukande effekt än en uttöjande effekt.

Vill även tilläga att en lagom dos av stretching utförd på rätt sätt och med rätt muskelgrupp i fokus är ett bra sätt att undvika skador på. Det är också ett sätt att få en ökad rörlighet i kroppen. Men fel stretching är mer skadlig än ingen stretching alls.

Ang. STYRKETRÄNING.

Först ska jag ge dig några exempel på varför du i huvudtaget BÖR träna.
För det första får du ett ökat välbefinnande och har mycket positiva egenskaper på hjärt- & kärlsystem. Du bygger även upp styrkan runt leder (ex. rygg, knä) vilket bl.a. ger ett skydd mot korsband/ligament/diskar.

Ett styrketräningsprogram bör innehålla:

  • Uppvärmning
  • Övningar
  • Stretching

Uppvärmning

Bör vara 5-15 min. lång och innebära lätt till måttlig ansträngning.
Målsättningen är att höja kroppstemperaturen vilket ger en högre prestationsförmåga samt en lägre skaderisk pga. bl.a.

  • Bättre syretillförsel till arbetande muskulatur
  • Högre nervledningshastighet
  • Större flexibilitet hos vävnader.
  • Bättre tillförsel av ledvätska till broskvävnad

Aktiviteter: t.ex. cykling, trappmaskin, rodd.

Övningar

Styrketräningsövningar kan utföras med olika typer av redskap:

  • Fria vikter dvs. hantlar, skivstänger.
  • Dragapparater
  • Maskiner med fast rörelsebana

Fördelen med maskiner kontra fria vikter är att de är enkla att använda och att ställa in.
Nackdelen är att de har en fast rörelsebana vilket innebär att man ej behöver aktivera de muskler som skall styra och koordinera rörelsen.
Vid styrketräning arbetar oftast muskulaturen både excentriskt och koncentriskt.

ÄTA RÄTT:

Försök även få i dig så mycket ekologisk mat som möjligt då ekologisk mat är det allra bästa, varför det är så ska jag beskriva:

Vad skiljer ekologisk mat från konventionellt producerad?

I den ekologiska odlingen ersätts konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel med andra åtgärder. Vissa hjälpmedel i produktionen, som betraktas som “naturliga”, får användas, till exempel såpvatten och kalk.

Fodret är i huvudsak ekologiskt producerat på den egna gården.

Läkemedel för djur, till exempel antibiotika, används restriktivt. Om ett djur får läkemedel förlängs karenstiden innan djuret slaktas.

Det är också viktigt att djuren vistas utomhus och får utlopp för sitt naturliga beteende.

Genetiskt modifierade organismer (GMO) får inte användas vid ekologisk produktion. Bestrålning är inte heller tillåten (EM/Elektromagnetisk strålning) . Ett fåtal tillsatser och så kalladeprocesshjälpmedel kan användas reglerat.

Det här är saker som påverkar våra hjärnor/nervceller och syftet med detta är beteendemodifikation. Ni kan läsa mer om det på min blogg två inlägg ner här!

Jag kan kort och gott säga såhär Tobak är genetisk modifierad växt och bara genom att vara rökare så minskar det både din prestationsförmåga samt resultat med upp till 20-25% då det kan vara individuellt.

30% GYM 70% ÄTA/SOVA.

Många tror att pumpa på gymmet och käka bra räcker, men HOLD UP. Ska gå in lite mer djupgående på celler.

Hormoner är signalämnen som kroppens endokrina körtlar tillverkar! Hormonernas uppgift är att kommunicerar med cellerna i kroppen och beroende på hormonets sammansättning stimulera eller bromsa en viss process som cellen har behov av. Varje hormon påverkar därför bara specifika celler (celltyper).

Det vill alltså säga att hormoner har en CENTRAL inverkan på allmänhälsa. Därför är det väldigt viktigt med sömn då olika celler återhämtar sig och producerar nya celler. (Hormon som icke hormon) Pratar i väldigt bred utsträckning nu.

Det som många kanske inte vet så; Vitamin D klassificeras även som ett hormon, detta eftersom det kan produceras i huden efter exponering av dagsljus. Även magsäcken skapar hormon. Magsäckshormon skapas av magsäckens slemhinna och reglerar tillverkningen av magsyra.
Känner att jag börjar få skrivtorka här nu så jag lämnar er med eett inlägg lite längre ner här i min blogg där ni kan läsa om

mycket speciella och intressanta saker angående förgiftningar i luften/mat/vatten etc.

OCH EN LÅT!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback